• امروز : دوشنبه - ۱۹ شهریور - ۱۴۰۳
1

کرونا و تغییر معنای کلید واژه های اصلی در سیاست

  • کد خبر : 4751
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
کرونا و تغییر معنای کلید واژه های اصلی در سیاست
کرونا و تغییر معنای کلید واژه های اصلی در سیاست به قلم دکتر روح الله مدامی

 

✍در سیاست چند کلید واژه بیشترین کاربردها را دارد؛
” قدرت ” امنیت” جنگ” صلح” اقتصاد” تدبیر” آزادی”
اکنون در وضعیت کرونا قدرتی که به نمایش گذاشته شده است، نظامی نیست لذا در سخت ترین شرایط جنگ قدرت ها از جنس دیگری است. قدرتمند ترین قدرت نظامی به سمت ضعیف ترین قدرت تبدیل می شود. اقتصاد در محاصره؛ امنیت در خطر ؛ آزادی در حبس؛ تدبیر در بحران ؛ جنگ در آرایش جدید ؛ صلح اجتماعی و بین المللی در مظان اتهام؛ آشوب و اعتراض از جنس دیگر . تاسیسات موشکی و اتمی در حبس ؛ ثبات قدرت سیاسی در تردید. و در عین حال تلاش همگان برای نجات از موقعیت کرونایی.
پس می شود علاوه بر تغییر معنای کاربردی کلید واژه های سیاست؛ عملا نیز چکیده ی دیگری بر مقدمه مقاله سیاست و قدرت نگاشت.
علم به کجا می رود؟ اخلاق از کجا می آید؟
کرونا از قرنطینه عبور کرده است هم چون هواپیما از پشت ابر.
درگیری ۱۹۹ کشور با کرونا یعنی کرونا راه برون رفت از قرنطینه را می دانست؟!
واقعا کرونا از یک نقطه عالم ( نقطه ای از چین ) به ۱۹۹ کشور رفته است؟ از طریق عطسه انسان رفته است؟ !
جهان تکنولوژی فهمید که کرونا در چین در حال بستن کمربندش است.؟ علم پزشکی دنیا فهمید کرونا دست به انتقالش سریع است؟ قرنطینه یک ایالت چین برای قدرتهای سیاسی جهان سخت بود؟ مگر علم سرعت نگرفته است؟
چه طور کرونا از دست سرعت علم و هوش جهانی پرش کرد و خود را به ۱۹۹ کشور رسانید؟
تغییر واژه ها در عرصه قدرت را باید تامل کرد!
امروز قدرت برتر کیست؟! آمریکا؟ ! اروپا؟ قدرت در چی ؟ وقتی روسای جمهور در قرنطینه و پارلمان تعطیل و اقتصاد سرگردان و ارتشها در آرایش پزشکی !‌ حمله از کجا شروع شد؟ چه طور حمله جهانی شد؟
جنگ جهانی با دشمن جهانی پنهان؟ ! تامل! در همین بزنگاه است.
مواجهه با یک ویروس چیزی است که کم و بیش همه متوجه خواهند شد اما فقط با ویروس مواجه هستیم؟
دکارت فرانسوی حرف مهمی زد؟
اگر یک درصد هم تردید کنید در برابر ۹۹ درصد؛ اما همان یک درصد یعنی محل حیرت. محل پرسش. محل تردید. و همان یک درصد یعنی حکم به قطعیت ممنوع .
من یک درصد شک دارم که کرونا صرفا برخواسته از رابطه طبیعت با بدن آدمی نیست.
همین یک درصد کافی است تا بر ۹۹ درصد غالب که کرونا را محصول فقط مواجهه بدن انسان با قوانین طبیعت معنا می کنند از قطعیت حکم خارج کند.
البته شاید تعداد اهل شک در یک درصد نیز قابل توجه باشند
تفکر فلسفی روابط علت و معلول و سنخیت علت و معلول را بررسی می کند.
سنخیت میان جهانی شدن کرونا ( معلول ) و حقیقت وجودی کرونا ( علت) محل تردید است
ولو یک درصد احتمال. جهان باید آگاهی ابعادی یافته و تحلیل فلسفی را در امور مختلف تمرین کند.
فقط برای تامل نوشتم نه برای قضاوت.
فقط پرسش ایجاد کردم نه اثبات چیزی.
من همواره بر سرعت تکنولوژی در انحصار قدرت ها را هشدار داده ام.
باید تکنولوژی مسیر علمی را طی کند و درخدمت انسانیت باشد نه قدرت.
دانشمندان باید بر تعهدات علمی خود بیافزایند. گاهی ناخواسته در زمین قدرت تصمیم ساز گام بر می داریم.
حال آیا شک یک درصد از ۱۰۰ درصد غیر فلسفی است؟ اگر چنین باشد پس هیچ گاه حیرت و پرسش ایجاد نخواهد شد. پرسش ها ی فلسفی به تعبیر یاسپرس از یک حیرت آغاز می شود.
اکنون در شرایط حیرت نیستیم؟
مساله وجود شر در عالم چگونه به پرسش فلسفی تبدیل شد؟ آیا غیر از بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان و ظلم بشری مثل کشتارهای وسیع و بیماری های متعدد و آنگاه ربط دادن آن با نظام احسن بوده است؟ گرچه در عالم پاسخ تحلیلی خودش را دارد اما رویکرد فلسفی پرسش خود را بزنگاه مطرح کرد.
پس اکنون در فلسفه سیاست و قدرت اقتصاد جهانی می تواند بر بال کرونا بنشیند و با حیرت و تردید پرسش عمیق فلسفی را مطرح کند. پاسخ برخی پرسش های فلسفی را زمان خواهد داد.

دکتر روح الله مدامی

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=4751
  • منبع : توسکانیوز

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.