• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
2

چه دستی پشت پرده است که تا این اندازه به اقشار زحمتکش اجحاف می شود؟!

  • کد خبر : 38472
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
چه دستی پشت پرده است که تا این اندازه به اقشار زحمتکش اجحاف می شود؟!
توسکانیوز/ریحانه خوشحال طی گزارشی جامع در اسرار امروز،نوشت:چه دستی پشت پرده است که تا این اندازه به اقشار زحمتکش اجحاف می شود؟/ چرا قوانین به نفع قدرتمندان می چرخد و اقشار ضعیف همچنان زیر و دست و پای توانمندان له می شوند؟؟/ مسئولانی که خود را خادم ملت می دانید؛ لطفا کمی از خدمتگذاری هایتان را به نمایش عموم بگذارید تا شاید خلق خدا هم این خدمتگذاری را در عمل ببینند!!/

توسکانیوز/ریحانه خوشحال  فعال رسانه ای طی گزارشی جامع در اسرار امروز،نوشت:چه دستی پشت پرده است که تا این اندازه به اقشار زحمتکش اجحاف می شود؟/ چرا قوانین به نفع قدرتمندان می چرخد و اقشار ضعیف همچنان زیر و دست و پای توانمندان له می شوند؟؟/ مسئولانی که خود را خادم ملت می دانید؛ لطفا کمی از خدمتگذاری هایتان را به نمایش عموم بگذارید تا شاید خلق خدا هم این خدمتگذاری را در عمل ببینند!!/ کاش مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان  بجای اینکه حرفه خبرنگاران را به آنان یادآوری کند تمرکز خود را بر روی وظیفه خود که پولش را از بیت المال دریافت می کند میگذاشت تا مشکلات حوزه کاری ایشان به اینجا نمی رسید که کارگران گوش شنوایی پیدا نکنند و به رسانه ها پناه بیاورند/ امیدواریم در بین مسئولان به این فرهنگ غنی برسیم که هرگاه شاهد انتقاد و نقدی بودند بروند مشکل را حل کنند و منتقد را دشمن خونی خود نپندارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، در پی انتشار مطلبی در پایگاه اطلاع رسانی  اسرار امروز با عنوان « آیا کارگران شرکت خزر پلاستیک قربانی قرارداد پیمانکار شده اند؟؟ »  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جوابیه ای ارسال کردند که پیش از این در این پایگاه منتشر شد. اما با توجه به اقناع نبودن جوابیه و انکار آن از سوی کارگران ، دبیراجرایی خانه کارگر و مشاور و سخنگوی کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان، در گفتگویی اختصاصی به بررسی ادعاهای مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان پرداختیم.

در خصوص جوابیه اداره کار و امور اجتماعی که عنوان کردند ۴۰ کارگر آسیب دیده ی  ناشی از ناایمن بودن و فرسودگی دستگاهها، طی ۱۷ سال اتفاق افتاده و در مدت کوتاهی صورت نگرفته است! که این ادعای  مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از سوی کارگران شرکت خزر پلاستیک رد شده و آنان می گویند که ۱۵ کارگر آسیب دیده و نقص عضو طی سال جاری و ۲۷ مورد طی ۳ سال اخیر اتفاق افتاده است که بسیاری حتی از ترس تهدید کارفرما به اخراج، این آسیبها را ثبت نکرده اند. ( البته شایان ذکر است که آسیب های وارده حتی در دراز مدت  هم نمی تواند از عمق فاجعه و قصور مدیران کم نماید)

مسئله بعدی که در جوابیه اداره کار عنوان شد الزام وسایل برنده برای بریدن اضافات مواد پلاستیکی است. البته که در الزام وسایل برنده بعنوان ابزار کار و جز لاینفک این فرایند ، شکی نیست اما در استاندارد و ایمن بودن آن قطعا شک هست زیرا تیغه های دست ساز، غیر استاندارد و ناایمن که توسط کارگران همان کارخانه ساخته می شود،  موجب این خسرانهای جانی و نقص عضو میگردد و همچنین تایمی که کارفرما برای بالابردن سرعت کارگر از او انتظار دارد تا در مدت  ۵۰ ثانیه ظروف رو بریده و تحویل دهند  آنهم با این تیغه های غیر استاندارد و ناایمن و بدون محافظ ، میتواند عامل مضاغف دیگری بر آسیب دیدگیهای شدید کارگران شود و با وجود همه ی این سختیها، کارگران نه حق شکایت دارد و نه حق گرفتن خسارت تا بدین ترتیب بتواند همچنان در آن کارگاه مشغول کارباشند و اخراج نشوند.

دستگهای فرسوده ای که به ادعای کارگران به روغن ریزی افتاده و باعث سرخوردن کارگران و آسیب دیدنشان شده و صدمات بسیار جدی و جبران ناپذیربه کارگر وارد کرده است .دستگهایی که در بازدید کارشناسان و حتی در بازدید اخیر مدیرکل کار از کارگاه،  خاموش شدند تا اعلام کنند که این دستگها در چرخه کار نیستند و از دور خارج شده اند و اینگونه کارشناس را هم گمراه نمایند ( اما سوالی که  ایجاد می شود اینست که اگر واقعا دستگاهی از دور خارج شده و کار نمیکند چرا همچنان در کارخانه وجود دارد و  از آنجا  خارج نمی شود؟ ) یا دستگاه چاپی که در اتاقی مجزا قرار دارد و اصلا کارشناسان را به آن اتاق هدایت نمی کنند  و یا مواد pom   که اشک اور و سرطانزاست. به دلیل آنکه بودن ان دستگاها و کار با آنها شامل سختی کار برای کارگران می شود و برای جلوگیری از اینکه کارگر مشمول سختی کار و منافع آن نگردد در زمان بازدید کارشناسان خاموش می گردد. لازم به ذکر است در صورت انکار و تکذیب یا درصورت نیاز نام دستگها همراه فیلم هایشان را انتشار خواهیم داد.

دربخش دیگری از جوابیه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان آمده است که توقع دارد تا خبرنگاران  قبل از انتشار مطالب خود متولیان را در جریان بگذارند!!

لازم به ذکر است  از آنجایی که  برخی از مسئولان همیشه خود را مبرا و در حال دادن جوابیه برای رفع اتهام ها هستند نه رفع مشکلات موجود، لذا از درمیان گذاشتن با متولیان امر اجتناب می گردد زیرا خبرنگار وظیفه ندارد تا اخبار و گزارشات خود را با کسی هماهنگ کند. اما در صورت پاسخگویی طبق قانون مطبوعات جوابیه متولیان امر در نشریه یا پایگاه انتشار می یابد و در صورت اقناع نبودن جواب  مسیولین محترم،  ه نه خواسته غیر عرفی است نه غیر قانونی. فقط خواستار اجرای قانونی هستیم که سالهاست تصویب شده و خاک میخورد اما اجرا نمیشود و امیدواریم همچنان با تهدید اخراج ،مهر سکوت بر لبهایمان نزنند و سلامت و جان و امنیت شغلی ما را نادیده نگیرند…

 

وقتی مدیرکل کار نمی تواند مشکلات را حل کند انتظار داریم استاندار گوش شنوایی داشته باشد و ورود کند

در ادامه این گفتگو غلامرضا خوالگر رئیس اسبق هئیت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان و مشاور و سخنگوی کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان ، ضمن گله از استاندار گیلان و نمایندگان مجلس گفت: از نمایندگان مجلس گله مندیم  زیرا با داشتن  ۱۳ نماینده  از لحاظ درمان  رتبه ۲۹ را در سطح کشور داریم و با توجه به اینکه استاندار ما نیز در گذشته نماینده مجلس بودند اما در آن زمان هم به این مهم نپرداختند.

وی ادامه داد : استاندار گیلان در گذشته هم وزیر کار بودند هم چند دوره نماینده مجلس اما این مشکلات همچنان بر قوت خود باقی مانده است و هم اکنون با توجه به درخواستهای مکرر تشکلهای کارگری تاکنون حتی حاضر نشده اند پای درد دل و شندین گلایه آنان بنشیند.آیا اینگونه استاندارها میتوانند خدمتگزار جامعه کار گری باشند؟؟ با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان گیلان را کارگران تشکیل می دهند ، ما به عنوان نماینده تشکلات کارگری با این جمعیت نمی توانیم استاندار خود را ملاقات کنیم.

خوالگر افزود : ما انتظار داریم زمانیکه مشکلاتی مثل خزر پلاستیک که کم هم نیستند و توسط اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی حل نمی شود ، حداقل استاندار محترم استان با ورود به موقع خود از این تنش ها جلوگیری بعمل آورد که در این خصوص نه تنها استاندار بلکه به فرماندار، معاون استاندار و نمایندگان محترم مجلس هم مراجعه شده است اما هیچ کدام در حل این معضلات ما را یاری ندادند .

وی در پایان سخنانش اظهار کرد : کارگران این استان و نمایندگان کارگری تشکلات این استان نیز بسیار مظلوم واقع شده اند که امیدواریم بلاخره مسئولان صدای ما را بشنوند و به داد کارگران مظلوم برسند.

 

اعتراض مساویست با اخراج !

در پایان این گفتگوی اختصاصی نماینده حقوقی این کارگران گفت: سختی کار شامل کارگاههایی است که دستگها ی آن استاندارد نباشد و همچنین موادی مانند پولیمر و تزریق پلاستک در کشور شامل سختی کار و زیان آور است اما در این کارگاه اصلا شامل نشده است و حتی قسمتی داریم بنام چاپ که تاکنون مدیران، آن را به کارشناسان نشان نداده اند و همیشه مخفی مانده زیرا موادی مانند پولیمر و باکالیت سرطان زا هستند آنهم از نوع بدخیم …

رهبری ادامه داد : لیست تامین اجتماعی که برای یک کارگر طی چند سال  ثبت میشود ، اینگونه است که دو سال برای یک کارگر خدمات، ثبت می شود دوسال کارگر ساده ، دوسال خدمات اداری و دوسال خدمات فنی و…  در صورتی که همان کارگر ۲۰  سال فقط اپراتور بوده است اما کارفرما برای  فرار از سختی کار هر بار کارگر را با یک عنوان جدید به تامین اجتماعی  معرفی می کند و هیچ نظارت و رسیدگی  در این باره وجود ندارد تا حق این زحمتکشان را بستاند.

وی ضمن تاکید بر اینکه  تمام مشکلات این کارگاهها مربوط میشود به نداشتن شورای اسلامی کارگری گفت: شورای اسلامی کار پلی است بین کارگر و کارفرما ، بین مدیریت و هیئت ماده ۲۲ تشکیل شورای کارگری که در ماده ۳ همین قانون ذکر شده است و مسئولیت تصویب شورا  در سال ۶۳  به دولت ابلاغ گردیده و در تمام سطر های ماده های تشکیل شوراها قید گردیده است که وزارت تعاون موظف به اجرای آن است اما پس از گذشت حدود ۳۰ سال  هنوز اجرا نشده است .

رهبری ادامه داد: ماده ۱۵ قانون تشکیل شوراها صراحتا اعلام میکند که در کارگاههایی که بیش از ۳۵  کارگر دائم دارند باید شورای کارگری تشکیل شود. دراینجا دو نوع  کارگر دائم داریم اول استخدامی خود شرکت و دوم کسانی که سابقه کاری دارند اما قانونی داریم که نیروی انسانی را از پیمانکار میگیرند. پیمانکار قرارداد مجزا با کارگران می بندد یعنی کارفرمای اصلی  هیج گونه قراردادی با کارگر ندارد اما اخراج کردن را راحت انجام میدهند و این نقص قانون است تفهیم قانون به درستی انجام نشده است. در حال حاضر کارگری که یک دست خود را در اثر ناایمن بودن و فرسودگی دستگاهها از دست داده ، اکنون با دو کارفرما دست پنجه نرم میکند یکی کارفرمای اصلی که با آن قرارداد دارد و بعنوان کارفرما شناخته میشود و دوم کارفرمایی که درکارگاهش کار کرده و در آن حادثه دیده اما متاسفانه دردادگاه این موضوع را تفکیک نکرده اند.

وی اظهار کرد: قانون ماده ۹۱  برگرفته از همان قانون  ۸۵  اداره کار می گوید ، حادثه در هرجایی اتفاق افتاده باشد کارفرمای آن مدیریت همان کارگاه است و این قانون به گونه ای نوشته شده که پیمانکار حق دخالت در هیچ یکی از این موارد را ندارد اما در عمل همه ی اینها با کارفرمای پیمانکار است.

حقوق کارگران از کارفرمای کارخانه داده میشود اما باید حقوق به پیمانکار داده شود تا او به کارگران پرداخت نماید و این خود دوگانگی ایجاد می کند و بخشی را پیمانکار برمیدارد که دودش به چشم کارگر می رود. اما اگر قانون شوراها که نزدیک ۳۰ سال است نوشته و تصویب شده است اجرا شود، در زمانهایی که مشکلی ایجاد می شود آنها می توانند به هیئت ماده ۲۲ اطلاع بدهند آنها برر سی کنند که حق با کدام است و حتی در قانون ۲۴ قید شده که هیئت می تواند کارفرمای متخلف را به دادگاه بکشاند .

رهبری اذعان داشت: بزرگترین مشکل و چالشی که کارگران در حال حاضربا ان مواجه هستند علاوه بر حقوق پایین و زیر خط فقر،  نداشتن امنیت شغلی و تهدید به اخراج کارگران از سوی کارفرما در صورت اعتراض کارگران است یعنی کارگر باید هر شرایط و هر مشکلی  را تحمل کند بدون داشتن حق اعتراض، زیرا اعتراض مساویست با اخراج و با توجه به بیکاری که در جامعه موج می زند سکوت و ترس آنها از اخراج ،  باعث شده تا کارگران زحمتکش ما که پیامبر می فرمودند دست کارگر را می بوسم و تا این حد برای این قشر احترام قائل بودند اکنون این همه ظلم و اجحاف را تحمل کنند تا جلو سفره خالی خانواده خود بیش از این شرمنده نشوند .

لازم به ذکر است با توجه به مسائل عنوان شده دراین گفتگوی اختصاصی می توان گفت : کارگران زحمتکش در اثر فرسودگی دستگاهها و نا ایمن بودنشان در بسیاری از موارد دچار آسیب های جدی و حتی قطع عضو می شوند که  حق اعتراض هم ندارند و کارفرمایانی که حتی در این شرایط  نیز زیر بار هزینه های درمان نمی روند و حتی مرخصی استعلاجی کارگران مساوی با اخراجشان است .. حاال بماند کاغذهای سفیدی که در ابتدای قرارداد از کارگران امضا گرفته می شود تا در مواقع لزوم هر آنجه که کارفرما میل دارد در آن بنویسند و با امضایی که از قبل از کارگران گرفته بر چرخ مراد بتازند تا در هنگام اخراج، همه منافع کارگر را به راحتی  بتوانند زیرپا بگذارند و حق و حقوق کارگران را پایمال نمایند. البته این شامل حال همه ی کارفرمایان نمی شود و هستند کارفرمایانی که نه تنها قانون بلکه خدا را هم در نظر می گیرند و معتقدند که دنیا دارمکافات است و هرجا حقی ضایع کنند و ظلمی بر دلی بنشانند خدا بیکار نمی نشیند و حق مظلوم را می ستاند…

حال سوالی که اذهان را درگیر می کند اینست که چرا قوانینی که به نفع کارگران تصویب می شود به مرحله اجرا درنمی آید؟ چه دستی پشت پرده است که تا این اندازه به این قشر زحمتکش اجحاف می شود؟ چرا قوانین به نفع قدرتمندان می چرخد و اقشار ضعیف همچنان زیر دست و پای توانمندان له می شوند ؟؟

مسئولانی که خود را خادم ملت می دانید؛ لطفا کمی از خدمتگذاری هایتان را به نمایش عموم بگذارید تا شاید خلق خدا هم این خدمتگذاری را در عمل ببینند.

و در پایان امید داشتیم مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان  بجای جوابیه دادن و رفع مسئولیت از معضلات موجود، خود را کارگری در همان شرایط تصور می کردند آنگاه بهتر متوجه می شدند که چه خواستهای برحقی به عنوان کارگر دارند و در جایگاه مدیری که سالها کارشناس بودند می دانستند چگونه می توانند پیگیر حق و حقوق برحق کارگران باشند تا دعای خیر این فشر زحمکتش را با خود همراه می کردند

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=38472
  • منبع : اسرارامروز

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.