0

نشست تببین انقلاب اسلامی ۵۷ در مجتمع خاتم‌الانبیای رشت برگزار شد

  • کد خبر : 2816
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۰۸
نشست تببین انقلاب اسلامی ۵۷ در مجتمع خاتم‌الانبیای رشت برگزار شد
به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گیلان نشست تبیین انقلاب اسلامی سال ۵۷ با سخنرانی دکتر عباس نعیمی جورشری و دکتر علی اکبر علی نیا در سالن مفاخر مجتمع فرهنگی خاتم الانبیای رشت برگزار شد

دکتر عباس نعیمی جورشری در این نشست با اشاره به تفاوت بحث های علمی با مباحث شعاری و احساسی درباره تحولات اجتماعی، به تبیین انقلاب اسلامی پرداخت. وی سخنانش را در سه بخش مطرح نمود که در بخش نخست به ارائه شرحی از نظریه های انقلابها در جهان طی چهار نسل اشاره داشت. در بخش دوم سخنان به گونه شناسی نظریاتی پرداخت که تلاش نموده اند انقلاب سال ۵۷ را توضیح دهند. وی از ۵ دسته کلی اقتصادی، سیاسی، روانشناختی، فرهنگی و ترکیبی با ذکر نمونه کتب و نویسندگان نام برد. بخش سوم سخنان دکتر عباس نعیمی جورشری بر تبیین علمی انقلاب ایران قرار داشت که طی آن به تشریح نظریه ای مشخص با محورهای زیر پرداخت:

۱.صورتبندی اجتماعی ایران و شیوه های تولید در مبنای نظری فورن
۲.ساختار نظام جهانی به تأسی از نظریه والرشتاین
۳.خصایص توسعه در دوره پهلوی
۴.حکومت سرکوب‌گر پاتریمونیال
۵.فرهنگ سیاسی اپوزیسیون
۶.تسهیل گری نظام جهانی
۷.افت اقتصاد داخلی
۸.ائتلاف فراطبقاتی انقلابیون

وی با تشریح ماهیت توسعه وابسته در دهه چهل و پنجاه پرداخت و سپس با اشاره به اینکه در نظام های سرکوبگر، فرهنگ اپوزیسون شکل می گیرد و تشکیلاتی می شود گفت در جنین جوی توده های ناراضي نسبت به حاکمیت خشم فروخورده دارند که در فرصت مناسب خشم خود را نمایان می کنند و در مقابل حاکمیت قرار می گیرند. در مقابل حاکمیت هم برای بقای خود توده ها را سرکوب می کند اما این به تنهایی نمی تواند زمینه ساز انقلاب باشد یعنی اینها شروط لازم برای انقلال است و نه شرط کافی. این شرایط در زمان پهلوی دوم نیز رخ داد اما انقلاب رخ نداد، زیرا توفیق انقلاب به آیتم های دیگری هم نیاز دارد یعنی افت اقتصادی و گشایش جهانی.
نعیمی جورشری بیان کرد که روانشناسی اجتماعی توده های انقلابی تابعی از تضاد انتطارات و واقعیات است. فی المثل در بازه زمانی رشد اقتصادی رفاه بالا می رود و به همان نسبت توقعات مردم نسبت به حاکمیت افزایش پیدا می کند که در شرایط فرود و کاهش این رفاه اگر دولت نتواند خواسته مردم را برآورده کند، زمینه انقلاب فراهم می‌شود. بااینحال هنوز شرط کافی رخ نداده است که آن همانا تسهیل گری نظام جهانی برای پیروزی انقلاب است.
وی در ادامه انقلاب ۵۷ را تابعی از همین مدل نظری بیان کرد و افزود: همه انقلاب ها عواملی دارند به نام عوامل شتاب زا که به سرعت تحولات شتاب می دهد. در مورد انقلاب ایران نیز مقاله مشهور “ایران و استعمار سرخ و سیاه” علیه امام خمینی، این شتاب را به انقلاب ایران داد به گونه ای که تسلسل ادامه داری از اعتراضات و مراسم ترحیم کشته شدگان ایجاد شد.
در نهایت همه این مولفه ها، شاهد یک ائتلاف فراطبقاتی علیه نظام پهلوی هستیم که عموم طبقات اجتماعی در انقلاب حضور دارند.

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=2816
  • نویسنده : فهیمه فتحی
  • منبع : توسکانیوز

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.