• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
2

افزايش مشاركت؛ افزايش سرمايه اجتماعی و اقتصادی  

  • کد خبر : 45098
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
افزايش مشاركت؛ افزايش سرمايه اجتماعی و اقتصادی  
به قلم دکتر هادی حق شناس

توسکانیوز/ دکتر هادی حق شناس اقتصاددان / اخبار مقدماتی در خصوص دور دوم انتخابات، حاكی از آن است كه مشاركت مردم در انتخابات اندكی بالا رفته است. اين خبر خوشايندی است، چرا كه هر واحد درصد افزايش مشاركت در انتخابات به معنای افزايش سرمايه اجتماعی دولتی است كه قرار است روي كار بيايد. دولت آينده بايد نسبت به حفاظت از اين افزايش مشاركت و پاسخگويی به مطالبات اقشاری كه بنا به هر دليلی كه در انتخابات شركت نكرده‌اند، متعهد بماند. بايد توجه داشت، بزرگ‌ترين سرمايه هر نظام سياسی يا حکمرانی، سرمايه اجتماعی است‌. با سرمايه اجتماعی است كه كشورها به پيش می‌تازند و رشد را تجربه می ‌كنند. سرمايه اجتماعی سازمان (Social capital) عملكرد اثربخش گروه‌های اجتماعی از طريق روابط بين فردی‌، احساس هويت، ادراك، هنجارها و ارزش‌های مشترك است.
اين سرمايه سازمانی در نهايت به اعتماد، هماهنگی و تعامل سازنده در برابر تعارض سازمانی مخرب منجر خواهد شد. در واقع، سرمايه اجتماعی را می‌توان در كنار سرمايه‌های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملی به حساب آورد كه بستر مناسبی برای بهره‌برداری از سرمايه انسانی و فيزيكی (مادی) و راهی برای نيل به موفقيت قلمداد می‌شود. بدون سرمايه اجتماعی، هيچ اجتماعی به هيچ سرمايه‌ای نمی‌رسد، به‌طوری كه بسياری از گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع انسانی، بدون سرمايه اقتصادی و صرفا با تكيه بر سرمايه انسانی و اجتماعى توانسته‌اند به موفقيت دست يابند، اما هيچ مجموعه انسانی، بدون سرمايه اجتماعى نمی‌تواند اقدامات مفيد و هدفمندی انجام بدهد .از طريق افزايش سرمايه اجتماعی است كه افزايش سرمايه اقتصادی شكل مي‌گيرد.
يكی از مولفه‌های اصلی سرمايه اجتماعى، مشاركت مردم در انتخابات است. انتخاب يك فرد با مشاركت بالا يعنی اعتماد مردم به دولتی كه قرار است روی كار بيايد . اعتماد نه به يك شخص، بلكه اعتماد به گفتمان و برنامه فردی كه خود را در معرض داوری و رای مردم قرار داده است.
بايد ديد چرا برخی معضلات طی سال‌های اخير در فضای اقتصادی و راهبردی كشور بروز كرد؟ موضوعی كه باعث شده مردم سرمايه‌های خود را از بخش‌های واقعی اقتصادی به بازارهای سوداگرانه مانند سكه، دلار و… ببرند، عدم اعتماد به دولت و برنامه‌هايشان بوده است.
اگر مشاركت در انتخابات افزايش يابد و سرمايه اجتماعی دولت مستقر بالاتر برود، اين سرمايه بزرگ و اعتمادی است كه حول محور فرد منتخب شكل گرفته است. اين منجر به اين امر می‌شود كه انتظارات عقلایی در كشور شكل بگيرد. انتظارات عقلایی برای بخش‌های واقعی اقتصاد، مردم و ذی‌نفعان اقتصادی منتظر می‌مانند كه منابع اقتصادی و مالی خود را در بخش‌های واقعی اقتصاد سرمايه‌گذاری كنند و از حركت به سمت بخش‌های سوداگرانه پرهيز می‌كنند. لذا اثر مشاركت اين است كه هيجان اقتصاد كاهش يافته، بخش واقعی اقتصاد تقويت شود، حباب‌های موجود در بازارهای موازی كه به جای بخش واقعی اقتصاد شكل گرفته تخليه شده و اقتصاد به سمت و سوی مناسب‌تری سوق پيدا كند.
بايد اميدوار باشيم كه افزايش مشاركت در انتخابات چهاردهم منجر به ايجاد ظرفيت‌های تازه اقتصادی و رفاهی به نفع ملت ايران شود. ملتی كه همواره در بزنگاه‌های حياتی حضور داشته اما به اندازه حضور، فداكاری و تلاش‌های خود دستاورد كسب نكرده است.

روزنامه تعادل شماره ۲۸۰۶
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=45098
  • منبع : توسکانیوز

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.