• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

نقش اطلاعات در صنعت گردشگری

  • کد خبر : 12140
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
نقش اطلاعات در صنعت گردشگری
✍یادداشتی به قلم مهندس علی نقی مهرورز / مالک و مدیر هتل شبستان

✍توسکانیوز_  مهندس علی نقی مهرورز ؛  مالک و مدیر هتل شبستان
يكي از ويژگي برجسته محصولات گردشگري اين است كه معمولا آن ها را نمي توان قبل از خريد مورد بررسي قرار داد به این معنی که تصميم خريد آنها بستگي به تعبير و تفسير از اين محصولات دارد؛ بنابراين ، اطلاعات در صنعت گردشگري به مثابه خون است.
با تغييراتي كه در عمليات بازار به وجود آمده، تكنولوژي اطلاعات مي تواند هماهنگي را در فعاليت هاي منطقه اي ملي و جهاني افزايش دهد. متصديان تورها از طريق اطلاعات مي توانند به رزرو اتاق ها، چك كردن قيمت ها و … بپردازند. توريسم به نحو اجتناب ناپذيري، تحت تاثير معماري نو تجاري به وجود آمده در نتيجه انقلاب فناوري است .
همان گونه كه اطلاعات شريان حياتي صنعت گردشگری به حساب مي آيد، استفاده موثر از فن آوري، يك امر اساسي براي بخش توريسم است؛بنابراين يك سيستم كلي فن آوري اطلاعات به سرعت در حال منتشر شدن در تمامي بخش هاي صنعت توريسم است و هيچ يك از اعضاي زنجيره گردشگري نمي تواند از اثرات آن مصون بماند.
انقلاب فن آوري اطلاعات به توسعه مديريت صنعت توريسم از طريق فراهم كردن همكاري كارآمد و ارايه ابزار جهاني سازي واقعي، کمک کرده است. بدون شك همان گونه كه در ديگر فعاليت هاي اقتصادي، زايش، تجميع، فرآيندسازي و ارتباطات اطلاعاتي براي عمليات هاي روزمره اهميت دارند، فن آوري اطلاعاتي نيز تبديل به مهم ترين عامل در صنعت توريسم مي شود.
در نتيجه توسعه سريع عرضه و تقاضاي توريسم، فن آوري اطلاعات محور اين صنعت محسوب مي شود و بنابراين در بازاريابي، توزيع و ارتقاء توريسم نقش مهم تري را ايفا خواهد كرد.
بر خلاف كالاهاي مدت دار، خدمات نامحسوس توريستي از لحاظ فيزيكي قبل از خريد، قابليت به نمايش گذاشتن براي فروش را ندارد آنها معمولا قبل از زمان استفاده و در مكاني دورتر از محل مصرف خريداري مي شوند؛ بنابراين، بازار محصولات توريستي منحصراً وابسته به توضيحات اطلاعاتي چاپ شده يا سمعي و بصري براي جلب مصرف كننده، هستند.
اطلاعات دقيق و به موقع و مرتبط با احتياجات مصرف كننده معمولا كليد موفقيت در ارضاي تقاضاي توريسم است. تكنولوژي اطلاعات مي تواند به متصديان تورها در ايجاد هماهنگي بين ارائه كنندگان خدمات مختلف گردشگري كمك كند و نقش آنها را در توسعه گردشگر ي افزايش دهد .
صنعت گردشگري بر خلاف ساير بخش هاي اقتصادي از مجموعه اي از ارائه كنندگان خدمات شامل دفاتر خدمات مسافرتي و تور گرداني، عاملان حمل و نقل هوايي، ريلي، جاده اي و دريايي، هتل ها، مهمان سراها و مهمان پذيرها، متصديان جاذبه گردشگري، رستوران ها، فروشگاه هاي محصولات صنايع دستي، اقلام سوغاتي، پوشاك، كفش، اشياء چرمي و ساير اقلام مورد علاقه گردشگران تشكيل شده است كه عمده تامين كنندگان اين خدمات در بخش خصوصي فعاليت دارند و دستگاههاي دولتي مرتبط با آنها تلاش مي كنند تا ضمن كاهش تصدي گري، به امور برنامه ريزي توسعه و مديريت خدمات گردشگري بپردازند، این فعالیت ها باید از طریق توسعه تکنولوژی اطلاعاتی در گیلان که استانی گردشگرپذیری است ، هماهنگ و مدیریت شوند .
هم چنان كه رقابت جهاني تر مي شود، نوآوري و خلاقيت نيز در حال جابجايي از سطح بنگاه -بنگاه به سطح زنجيره تامين-زنجيره تامين است. افزايش مزيت رقابتي تنها در صورتي حاصل مي شود كه تمامي بازيگران زنجيره تامين كاملا با يكديگر هماهنگ باشند.
مديريت زنجيره تامين در برگيرنده تمامي برنامه ريزي ها و مديريت فعاليت هايي است كه در تداركات تامين، تبديل و هماهنگي هاي لجستيكي مي باشد؛ از اين منظر، مديريت زنجيره تامين شامل همكاري و هماهنگي با شركاي زنجيره است كه مي توانند تامين كنند گان، واسطه ها ،ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث و مشتريان باشند؛از اين رو ، كانون تاكيد مديريت زنجيره تامين، يكپارچه سازي عرضه و تقاضا در داخل و ميان شركای درگير ارائه دهنده يك خدمت يا كالا می باشد و این مهم جز از طریق زیرساخت اطلاعاتی ممکن نمی باشد . انتظار می رود که مدیریت سازمان گردشگری استان بتواند با هماهنگی با دستگاه های مرتبط و مشارکت بخش خصوصی ، قابلیت های زیرساختی اطلاعاتی گیلان را توسعه بخشد .

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=12140
  • نویسنده : علی نقی مهر ورز
  • منبع : توسکانیوز

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.