• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
1

بایسته های انتخاب استاندار گیلان

  • کد خبر : 45987
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
بایسته های انتخاب استاندار گیلان
به قلم دکتر عزیز عبدالهی

اختصاصی توسکانیوز/ اکنون‌که به فضل خداوند متعال، مدیریت اجرایی کشور برای یک دوره چهارساله، به آقای دکتر پزشکیان فرزند انقلابی امام و یار توانمند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، سپرده شده است، فرصت بی‌نظیر تاریخی برای عبور از وضعیت موجود و توسعه ملی فراهم آمده و کشور ما دوره جدیدی از پیشرفت توسعه، عدالت و رفاه و امنیت را تجربه خواهد کرد.
• مدیریت مبتنی بر تخصص و تکیه‌بر بنیادهای معنوی و اسلامی، احترام به حقوق و آزادی‌های مشروع، عدالت، رفاه و امنیت مردم و ایرانی آباد و مستقل از مهم‌ترین کار- ویژه‌های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است و اکنون نیز جناب آقای دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهوری اسلامی، با پشتوانه آرای ملت و همکاری سایر ارکان حاکمیت و با کوشش‌های وافر و کاربست هم‌زمان تعهد و تخصص و تلاش و مشی عدالت‌خواهانه و ضد فساد، برنامه‌های پیشرانه‌ای را برای کشور در دست اجرا دارد و انتظار می‌رود با به بار نشستن این برنامه‌ها، ملت ما از برکات آن بهره‌مند شوند.
• اکنون کشور آماده شتاب توسعه و برداشتن گام‌های بلندتر برای رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهبود سیاست خارجی مقتدرانه و باعزت است و در این مسیر، باید به حکمرانی محلی و مدیریت‌های منطقه‌ای و بومی کارآمد توجه عمیق تری صورت گیرد . هنگامی که سخن از ادارة کشور و کارآمدي نظام اجرایی به میان می آید، اکثرا به نقد سیاست ها و عملکرد دولت مرکزي تمایل پیدا می کنند و کمتر دیده شده است که به طور مستقل به دنبال تقویت نظام کشورداري در سطح محلی و استانی باشند. تقریباً هیچ اموسسه علمی و راهبردي در سطح ملی، دستورکاري براي تقویت و توانمندسازي کشورداري و سیاست گذاران محلی و استانی ندارد این درحالی است که کشورداري کارآمد که منظور از آن تحقق همزمان اهداف و کارویژه هاي مورد انتظار از دولت در دو ساحت پیشرفت و امنیت است ، مستلزم کارآمدي و بخردانه بودن سیاست ها، تصمیم ها، رویه هاي اجرایی و کارگزاران در هر دو سطح ملی و محلی (استانی) است؛ به گونه اي که اگر تمام سیاست ها و تصمیمات دولت مرکزي نیز صحیح باشند، اما کارگزاران محلی، توانمندي ذهنی و عینی پیاده سازي سیاست هاي ملی در بستر محلی را نداشته باشند، کارآمدي نظام اجرایی محقق نخواهد شد و چه بسا هر دو مقولۀ پیشرفت و امنیت نه تنها در سطح استانی بلکه در سطح ملی دچار خدشه شود.
• باید بپذیریم بخشی از ناکارآمدی کارآمدي نظام اجرایی ریشه در عدم تناسب حکمرانی استانی با نیازها و مسائل محلی دارد. بسیاري از استان ها به رغم برخورداري از موقعیت ژئوپلتیکی و قابلیت ها و توانمندي هاي توسعۀ همه جانبه در زیربخش هاي اقتصادي و تجاري، متأسفانه در بخش هاي مختلف داراي مسائل، مشکلات و چالش هایی هستند که حرکت توسعه را در آن استان ها کند کرده است. ارزیابی ها نشان می دهد ادارة کشور در سطوح محلی چندان کارآمد نبوده و با اهداف ملی و شرایط و اقتضائات محلی هم خوانی ندارد. این موضوع از آنجا نشأت می گیرد که اغلب مدیران محلی شناخت کافی از وظایف ملی و مسائل اصلی استان خود را ندارند، از پیوند توان هاي ملی و ظرفیت هاي محلی عاجزند ظرفیت هاي بالقوة مناسب در استان ها نه تنها کنش مؤثري در زمینۀ رفع چالش هاي محلی ندارند بلکه زمینه را براي بروز مسائل جدیدي نیز فراهم می کنند.
• آن چه که می دانیم در تمام کشورهای توسعه نیافته و الگوهای موفق توسعه تجربه شده و در حال اجرا ، چند مسیر به صورت مشترک در همه اینها دیده شده است. گرچه هیچ روش توسعه یکسان و کامل برای همه وجود ندارد اما ان چه مشترک است ارتقای توسعه انسانی و آموزش ، انباشت و تقویت بنیه فکری دستگاه های اجرایی ، استفاده از توانمندی های فکری ، اجرایی و عملیاتی افراد و سازمان های غیر دولتی ، توان جذب منابع خارج از استان و تجهیز منابع داخلی ویژگی تمام کشورهای توسعه یافته است که این موضوع باید در استان بررسی شود. البته باید مراقب بود که در دام اندیشه ها و روش های توسعه ای مدشونده و امواجی هم گرفتار نشویم و …
• همواره از پتانسیل های گیلان گفته می شود و نسبت به منابع طبیعی ، سرمایه های انسانی ، فیزیک و مادی گیلان به دیده حسرت نگریسته می شود. واقعیت این است که این نگاه از بیرون به گیلان نسبت به سایر استان ها به گونه ای نمود دارد که گویی با وجود موهبت های بزرگ خدادادی در گیلان همه چیز در بهترین حالت خود قرار دارد اما وقتی وارد استان می شویم، با مشکلات ریز و درشت و دریایی از مشکلات و کارهای ناشده و آرزوهای محقق نشده و بر زمین مانده، روبرو می شویم اما همواره این پرسش وجود دارد که چرا از این ظرفیت بی نظیر برای مردم گیلان بدرستی استفاده و مدیریت نمی شود؟ گیلان به مطالعات و اندیشه های توسعه ای جامع نیاز دارد و برای این کار هم باید از توان فکری اندیشمندان استان که دلسوزانه به موضوع نگاه می کنند و هم اندیشمندان ملی و کشوری که نگاه کمال گرایانه دارند ، استفاده شود.
• مقایسه مطالعات راهبردی در خصوص رتبه بندی استان ها از منظر شاخص های مختلف از جمله شاخص توسعه یافتگی ، انسانی ، صنعتی و شاخص های رفاه در مقابسه با دیگر استان ها ، استان گیلان موقعیت مناسبی ندارد . به خصوص این رتبه نامناسب وقتی با شاخص هایی که متوجه بخش منابع طبیعی و سرمایه انسانی است و با آن ها مقایسه می شود شکاف غیرقابل قبولی مشاهده می شود یعنی گیلان در شاخص منابع طبیعی و سرمایه انسانی رتبه خوبی دارد اما در شاخص های توسعه یافتگی رتبه مناسبی ندارد . بررسی این تمایز می تواند مبنایی باشد تا نشان دهد که سرمایه انسانی در مسیر درستی از بهره برداری های توسعه ای قرار نگرفته است .
• اینک فرصتی به وجود آمده که دولت وفاق ملی در آغاز فعالیت خود قرار دارد و طبیعی است که تغییراتی به تبعیت از تغییرات کشوری در استان انجام شود ، از این رو ، این نیاز وجود دارد که عقلا و دلسوزان استان، این امکان تغییرات را به امکان توسعه استان پیوند بزنند و با انتخاب استانداری با انگیزه و مجرب و با دانش ، به توسعه و کسب جایگاه مناسب برای گیلان ، کمک نمایند .
• قبل از این که بگوییم استان گیلان به چه استانداری و با چه ویژگی هایی نیازمند است باید بگوییم که گیلان دقیقا به چه چیزهایی نیاز دارد و حلقه های مفقوده توسعه استان کدامند ؟! آیا مشکل گیلان منابع مالی ، سرمایه گذاری فیزیکی ، انسانی و یا مدیریتی است ؟ درواقع، این نیاز وجود دارد که اولویت ها و پتانسیل های استان همزمان شناسایی شوند. یک رشد خالص در متغیرات داخلی استان یعنی افزایش واحدهای صنعتی یا اشتغال نمی تواند رتبه استان را بهبود بخشد مگر این که نرخ این رشد از سایر استان ها بیشتر باشد .
• واقعیت این است که استان گیلان از منظر توسعه ای ، در جایگاه مناسبی قرار ندارد و ظرفیت های بلا استفاده و کارهای ناشده و پتانسیل های فراوانی برای کار وجود دارد ؛ بنابراین ، مشکلات ویژه خود و راهکارهای مختص به خود را دارد . درست است که مشکلات در داخل استان است اما راهکارها و راه حل ها، الزاما در استان نیستند و توقع از استاندار آتی گیلان این است که نه تنها سازمان استانداری را مدیریت کند بلکه باید بتواند اولویت ها ، پتانسیل ها و ظرفیت های گیلان را شناسایی و به برنامه اجرایی برای کاهش شکاف فاصله موجود و مطلوب تبدیل کند. بنیه فکری و علمی و برنامه ریزی و اجرایی کلیه نهادهای دولتی و غیر دولتی استان را ارتقا بدهد . امکان توسعه و تجهیز منابع داخلی استانی ، ملی و بین المللی را فراهم کند . حلقه های مفقوده توسعه نیافتگی استان را شناسایی و برطرف کند. سرمایه اجتماعی و انسانی استان را برای توسعه گیلان بکار گیرد. امکان و ظرفیت اجماع سازی فکری ، علمی ، اجرایی را در خصوص اهداف توسعه ای استان فراهم کند . اقدامات فعالانه برای جلب امکانات ملی و وزارتخانه ها ، دوایر دولتی غیر استانی را انجام دهد . بین اندیشمندان و دلسوزان و نهادهای معنوی و مدنی در خصوص اهداف توسعه ای استان ، اعتماد ایجاد نماید و در نهایت تفکر توسعه و رفع مشکلات در جلب همکاری عمومی را به مساله اول فضای اجتماعی استان تبدیل کند .

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=45987
  • منبع : توسکانیوز

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.