توسکانیوز/حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران:ما از نهاد انتخابات حمایت میکنیم، هر چند که نهاد انتخابات در ایران بسیار تضعیف شده اما برای آینده ایران هیچ راهی غیر از برگشت به انتخابات استاندارد، رقابتی و در شأن کشور و ملت ایران نیست. هر چند که عوامل تضعیفکننده نهاد انتخابات در ایران در کنترل ما نیست و ما محکوم به پذیرش شرایطی هستیم که حاکمیت برای ما رقم زده ولی در عین حال تصور میکنم که هیچ محدودیت و تنگنایی، نهاد انتخابات را از ارزش و اهمیت نمیاندازد.
اینکه جمعی از اصلاحطلبان مانند آقای خاتمی در انتخابات شرکت نکردند و حتی رأی ندادند، ریشه رفتارهای مذکور به افکار عمومی برمیگردد. به عبارت دیگر در حال حاضر افکار عمومی فعالیتهای سیاسی درون نظام را پشتیبانی نمیکند و اکثریت قاطع مردم با این مجموعه فاصله گرفتهاند
.اگر همین ۴۱درصد مشارکت را هم مبنا قرار بدهیم، بخش عمدهای از این مقدار، رأی نیروها و کنشگران اجتماعی است. همچنین این نکته را هم باید در نظر گرفت که درست است رقابتهای محلی، خانوادگی، فردی و طایفی در شهرستانها هم بر این میزان رأی تاثیرگذار بوده اما رأی آنها رأی سیاسی محسوب نمیشوند.
پیشبینی میشود که حداقل ۱۰درصد آرای این دوره از انتخابات باطله بوده ولی هنوز رسماً اعلام نشده است. بههرحال ریشه آرای باطله این است که مردم رنجیده و از سیاست فاصله گرفتهاند.
در مورد این انتخابات بارها گفته بودم یک برگ سوخته است چون از ابتدا نه حزب کارگزاران سازندگی، نه مجموعه اصلاحطلبان و نه شخصیتهای سیاسی متناسب با نیاز کشور در انتخابات حاضر نشدیم.
درست است که یکسری از سیاسیون رد صلاحیت شدند اما در حال حاضر مجموعه جبهه اصلاحات ایران و از جمله حزب کارگزاران نمیتوانند نام ۱۰ شخصیت ملی که مردم بشناسند، را بگویند که ردصلاحیت شدند.
راه داشتن مجلس قوی این است که کشور باید به انتخابات حزبی برگردد. اگر به دنبال این هستیم که نهاد انتخابات دوباره قدرت بگیرد، مهم شود و مردم به صحنه برگردند، نظام باید بپذیرد که با تشکیل باندهای کوچک مثل باند رائفیپور، باند رسائی، باند قالیباف، باند آقاتهرانی و غیره نمیشود، کشور را اداره کرد.
در انتخابات مجلس دوازدهم رهبری تنها بودند. به این معنی که آیا شما یک بار مشاهده کردید که یکی از ائمه جمعه تهران وارد صحنه شود و حرفی بزند که بر روی مشارکت مردم در انتخابات تاثیر بگذارد؟ آیا احدی از مراجع تقلید به صحنه آمد و حرفی زد که روی مردم اثر بگذارد؟ خیر. آیا اژهای، رئیس قوه قضاییه حرف محکمی زد؟ خیر. آیا مشاهده کردید رئیسی که رئیس جمهور و دومین مقام کشور است، توانست جمله یا حرفی بزند؟ فقط رهبری در مورد انتخابات صحبت کردند.
وقتی روحانی رئیس جمهور بود، او را متهم میکردند که منفعل و کمکار است، حالا رئیسی پرکار است، هر جمعه هم میرود و استانها را میبیند، کار خوبی هم میکند، اشکالی ندارد، اما حتی اگر به جای جمعه شیفت شب و شیفت نیمهشب هم کار کند باز هم رئیسی نمیتواند هیچ کدام از مسائل کشور را حل کند و مسائل سر جای خودش باقی است.
از دوستانی که وارد مجلس شدند که یک کف ۳۰ نفر و یک سقف ۶۰ نفر داریم لذا از آنها خواهش خواهیم کرد که باهم متحد باشند و یک فراکسیون تشکیل دهند.
برآیند فعلی منتخبین این است که مجلس دوازدهم یک مجلس با سه فراکسیون خواهد بود. اگر مجلس سه فراکسیونه شود، یک فراکسیون ۶۰ نفره با توجه به تعداد، فراکسیونی است که میتواند تعامل با یکی از فراکسیونها را انتخاب کند.
کنشگری سیاسی تنها و تنها برای اصلاحطلبان مقدور است، در حقیقت اصلاحطلبان برابر نیروهای افراطی مثل پایداریها، رساییها، أمناییها و درمجموع برابر این افکار افراطی که عمدتاً هم از مذهب و دین هزینه میکنند، نیروها و کسانی هستند که سیاست، حکومت و ولایت فقیه را عرفی تعریف میکنند و در حقیقت این اصلاحطلبان هستند که میتوانند نقش مثبتی ایفا کنند و هنوز میتوانند ۵۰درصد مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
اصلاحطلبان تا زمانی میتوانند تاثیرگذار باشند که در صحنه باشند. البته اینکه در یک انتخابات شرکت نکردند معنیاش حذف نیست ولی شرکت نکردن هم باید یک حلقه از یک زنجیر باشد. کنشگری سیاسی اصلاحطلبان در ذیل نظام جمهوری اسلامی به نفع کشور و مردم است.
اصلاحطلبان باید نقش تاریخی خودشان را برای آینده ایران فراموش نکنند و مسئولیت بپذیرند، مسئولیت پذیرفتن هم فقط یک جواب نه و ما نیستیم، نیست، مسئولیت این است که یک راهکار پیدا کنند.
حاکمیت باید توجه داشته باشد که حذف جریان اصلاحطلب از صحنه سیاسی کشور باعث میشود بخشی از تجربه ۴۵ ساله جمهوری اسلامی را دور بریزیم.