✍توسکانیوز_ محمد حسبن هوشنگی ؛ شیوع ویروس کرونا سلامت انسانها را با تهدید جدی مواجه و باعث آسیب به بخش هاي مختلف اقتصادی از جمله کسب وکارهای سنتی و خرده فروشی ها شد اما کسب وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال فضاي ديگري را تجربه نمود .
ترس از ابتلا به این بیماری و خانه نشینی و از طرفی الزام به رفع نیازهای خانواده و … اقبال عمومي به کسب وکارهای اینترنتی را دوچندان نمود.
خرید اینترنتی پاسخی به نگرانی های مردم در روزهای شیوع کرونا بود و رونق کسب وکارهای آنلاین را فراهم نمود.
تجارت الکترونیک و کسب وکار آنلاین همواره مورد توصیه مشاوران کسب و کار بوده و پدیده جدیدی نیست اما همه گيري ویروس كرونا و متضرر شدن کسب وکارهای سنتی، باعث شد تا فعالان اقتصادی تمرکز خود را بر فروش وارائه خدمات در بستر اینترنت و آنلاین قرار دهند تا مشتریان با مشاهده قیمت ونظرات کارشناسی و استفاده بهينه از زمان خرید مطمئنی را داشته باشند.
آمارهای جهانی نیز حكايت از رشد بالای تجارت الکترونیک و انجام بیش از یک میلیارد خرید در 34 کشور دارد ؛ به نحوی که در سه ماه نخست سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 شاهد افزایش شاخص خرید وکاهش 25 درصدی خرده فروشی بوده است که پيش بيني می گردد در سه ماه دوم نیز با کاهش 75 درصد روبرو گردند.
عملكردهاي اقتصادی و اجتماعی نشان می دهد مردم تمایل دارند تا کالای مورد نیاز خود را درب منزل تحویل بگیرند و این مهم بستری را فراهم نموده تا کسب و کارها ضمن تطبیق خود با اين نیاز و رویکرد ، زمینه رشد خود را فراهم کنند و از آنجا كه استقبال مردم به تبع شیوع کرونا از هر کسب وکار به یک نسبت نبوده ؛ ضرورت بازنگری در نوع فعالیت و یا نوع ارائه خدمت برای کسب وکارهایی که از بروز این ویروس آسیب دیده اند به چشم می آید و حتی با تغییر نوع فعالیت فعلی خود به حوزه مورد توجه مردم ، از سود بیشتری نیز برخوردار شوند.
توجه به اقتصاد دیجیتال و کسب وکارهای اینترنتی نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد بلکه ظرفیت های اشتغال را توسعه و نقش موثری در کاهش تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهد داشت و ضرورت دارد تلاش شود برای این اعتماد ایجاد شده ، زیرساخت ها و ضمانت های لازم برای حفظ این اعتماد را فراهم کنند و با انجام نظارت های لازم از فعالیت کسب وکارها در مجاری قانونی برای صیانت از اصل حفظ حقوق مصرف کنندگان و مرغوبیت کالا و قیمت اطمينان حاصل شود.