• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
2

دهه ۹۰، احیا و تادا

  • کد خبر : 41960
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
دهه ۹۰، احیا و تادا

توسکانیوز/کوروش دست‌پاک، در نشست فراز و فرود جریان دانشجویی گفت:اواخر دهه ۸۰ دانشگاه با وضعیت بدی روبه‌رو شد و اتحادیه تحکیم که فضای خوبی برای پیشبرد فعالیت‌های دانشجویی بود، منحل شد و تشکل‌ها در دانشگاه‌ها تعطیل شدند و دانشجویان در شرایط خفقان و سختی قرار گرفتند اما چون این شرایط هیچ‌گاه پایدار نبود از اوایل […]

توسکانیوز/کوروش دست‌پاک، در نشست فراز و فرود جریان دانشجویی گفت:اواخر دهه ۸۰ دانشگاه با وضعیت بدی روبه‌رو شد و اتحادیه تحکیم که فضای خوبی برای پیشبرد فعالیت‌های دانشجویی بود، منحل شد و تشکل‌ها در دانشگاه‌ها تعطیل شدند و دانشجویان در شرایط خفقان و سختی قرار گرفتند اما چون این شرایط هیچ‌گاه پایدار نبود از اوایل دهه ۹۰ گروه‌هایی به ‌صورت غیررسمی در کنار یکدیگر جمع شدند و به ‌مرور همزمان با روی کار آمدن دولت اعتدالی روحانی به فکر بازگشایی تشکل‌ها افتادند تا دوباره در دانشگاه نقش‌آفرینی کنند و فضای سرد حاکم بر دانشگاه در آن زمان را از بین ببرند.
دهه ۹۰ برخلاف دهه‌های قبل که تنها اتحادیه تحکیم وحدت وجود داشت از ابتدا بحث چند اتحادیه برای دانشجویان تحول‌خواه شکل گرفت. جریانی که خود را امتداد تحکیم وحدت می‌دانست(جریان احیا) معتقد به وجود تک‌اتحادیه فراگیر بود. جز احیا دو گروه دیگر در دانشگاه فعال شده بودند؛ یک گروه شورای هماهنگی که بعدها از دل آن اتحادیه «تادا» بیرون آمد.
شورای هماهنگی انتقاداتی به جریان تحکیم داشت و مشی محافظه‌کارانه‌تری را دنبال می‌کرد که بی‌تاثیر از فضای اعتدالی حاکم بر کشور نبود. چون تحکیم در برهه‌ای برای سیاسیون اصلاح‌طلب غیرقابل کنترل بود، آنها بدشان نمی‌آمد که با جریان رام‌تری مواجه باشند.
جریان تادا معتقد به چند اتحادیه بود چراکه باور داشت در دهه ۹۰ تکثر فکری وجود دارد و همان‌طور که اصول‌گرایان پنج اتحادیه داشتند، می‌شود جریان اصلاح‌طلب نیز دو تا سه اتحادیه داشته باشد و این ایده از سوی افرادی که برای این جریان مرجع بودند، حمایت می‌شد.
گروه دیگری تحت عنوان اتحادیه خط امام در این دهه نیز وجود داشت که کم‌اثرتر از دو جریان دیگر بود. جریان تادا و احیا تفاوت معناداری در دوره اول روحانی نداشتند و هر دو منسجم و فعال بودند، تشکل‌ها در دانشگاه‌ها بازگشایی شد، اردوهای تشکیلاتی برگزار شد، فضای کشور به سامان‌تر بود و دانشجویان انگیزه داشتند، البته در نهایت هیچ ‌یک از گروه‌ها موفق به اخذ مجوز نشدند.
در زمان گذشته نظریات عده‌ای مانند شریعتی بر تفکر جریان دانشجویی غالب بود اما در دهه ۹۰ کسی بر این جریان غالب نبود و با وجود اینکه برخی گفتمان‌‌های فکری رایج‌تر بود، هیچ‌گاه شخصی در درجه اول توجهات جریانات دانشجویی قرار نداشت. از اواسط دهه ۹۰ سیدجواد طباطبایی در میان گروه‌های دانشجویی طرفدارانی پیدا کرد.
اتحادیه دانشجویان متحد که در گذشته با عنوان جریان احیا فعال بود از اندک تمایلات اصلاح‌طلبی خود عبور کرد و عملاً تبدیل به یک اتحادیه با تفکرات چپ شد.

در مقابل اتحادیه تادا به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ بیانیه‌ای داد و گفتمان خود را بر دو محور آزادی‌خواهی و ایران تعریف کرد. از اینجا به بعد تفاوت فکری این دو گروه بسیار زیاد شد. در نهایت جریان چپ صنفی در نیمه دوم دهه ۹۰ دست بالا را برای چند سال در فضای دانشجویی پیدا کردند.
بعد از آن و در دهه جدید دانشجویان مجدداً در دانشگاه‌ها فعال شدند و بخشی از این فعالیت‌ها تشکلی بود مانند آنچه که تشکل انجمن اسلامی دانشگاه شریف انجام داد و دانشجوپسند عمل کرد. اما در مجموع سایر تشکل‌ها یا غیرفعال یا در پروسه اخذ مجوز دچار مشکل شدند و فعالیت‌های دانشجویی بیشتر حالت شخص‌محور پیدا کرد.

 

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=41960
  • منبع : سایت کارگزاران

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.