در این بازدید که با هدف بررسی روند اجرای پروژهها و برنامههای شرکت انجام شد، مسعود صادقی خمامی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان، گزارشی جامع از عملکرد شرکت و همچنین جزئیات برنامه های این شرکت ارائه کرد.
صادقی خمامی با اشاره به راهاندازی مرکز فرماندهی هوشمند شبکه در توزیع برق گیلان گفت: این مرکز با بهرهگیری از آخرین فناوریهای روز ، امکان پایش، کنترل و مدیریت هوشمند تمامی پستها و فیدرهای اصلی را در لحظه فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: استقرار سامانه پیشبینی هوشمند بار در توزیع برق گیلان راه اندازی شده است و این سامانه با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته هوش مصنوعی و دادهکاوی، قادر به تحلیل دادههای کلان تاریخی و پیشبینی دقیق الگوی مصرف در ساعتهای پیک و ایام خاص است. این امر به مدیریت بهینه تولید و توزیع انرژی، جلوگیری از هدررفت منابع و افزایش پایداری شبکه منجر شده است.
مدیرعامل توزیع برق گیلان افزود: در تابستان امسال سامانه هوشمند ۱۲۱ راه اندازی شد که این سامانه به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات، ثبت درخواستها و پیگیری شکایات مشترکین میباشد. کاهش مراجعات حضوری، تسریع در خدماترسانی و افزایش رضایت مشتری از دستاوردهای این سامانه هوشمند است.
وی به تدوین سند جامع “نسیم تحول” در سطح شرکت اشاره و تصریح کرد: در نقشه استراتژیک این سند؛ بهبود بهره وری، تامین برق مطمئن و پایدار بهمراه مدیریت هوشمند مصرف و خدمات مشترکین در زمره اقدامات استراتژیک قرار گرفته و تامین منابع مالی، مدیریت سرمایه انسانی در کنار مدیریت فناوری های هوشمند برای زیرساخت های سازمانی تعریف و درنظر گرفته شده است.
همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان به بهره برداری از مرکز CMMS اشاره کرد و درخصوص کارکرد آن گفت: این سیستم به ما اجازه میدهد تا تمامی اطلاعات مربوط به داراییهای فیزیکی را به صورت متمرکز و مکانیزه مدیریت کنیم و از جمله قابلیتهای این سیستم میتوان به برنامهریزی نگهداری، مدیریت تعمیرات و تجزیه و تحلیل دادهها اشاره کرد.
مسعود صادقی خمامی افزود: افزایش در دسترس بودن و قابلیت اطمینان دارایی، کاهش زمان خرابی و هزینههای تعمیر، بهبود ایمنی و انطباق، افزایش بهرهوری و مقرون به صرفه بودن، افزایش عمر و بهبود پایداری دارایی، مدیریت ریسک و تصمیمگیری بهتر از جمله مزایای پیاده سازی مدیریت دارایی فیزیکی در یک سازمان است.
وی در پایان تاکید کرد: مرکز پایش پیشرفته شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز راه اندازی شده است که امکانات گسترده ای را فراهم کرده است که از جمله انها می توان به فراهم شدن امکان تحلیل نقاط ضعف و قدرت شبکه توزیع برق استان با تحلیل دادهها، رصد برخط شبکه و کاهش خاموشی و ارتقای کیفیت پروفیل ولتاژ، استخراج الگو و پایش و تحلیل رفتار مصرف مشترکین به منظور تشخیص ماینر و انشعاب غیرمجاز با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، تحلیل زمان اوج بار مصرف ادارات، صنایع و واحدهای تجاری به منظور ارائه خدمات برتر و حفظ پایدار شبکه استانی برق، تخصیص بودجه هدفمند به نقاط کمتر برخوردار با هدف رعایت عدالت بین مشترکین، ادامه و ارتقای روند تشخیص مشترکین با رعایت الگوی مصرف به منظور صدور قبض رایگان و اعطای جوایز مدیریت مصرف، پیش بینی بار به منظور برنامهریزیهای مربوطه با هدف افزایش رضایتمندی مشترکین، آنالیز نقاط پرحادثه جهت پیشگیری از وقوع خاموشی در بحرانهای طبیعی همچون برف، باد و افزایش شدید دما را از اهداف راهاندازی این مرکز پایش برشمرد.
همچنین الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، در این نشست با مسئولان توزیع برق گیلان، بر اهمیت اتخاذ رویکردهای نوآورانه در حل مشکلات ناترازی برق تأکید کرد.
او با اشاره به چالشهای موجود در تأمین برق و تأثیر آن بر زندگی روزمره مردم، گفت: “برق نه تنها یک منبع انرژی است، بلکه ابزاری برای تحقق عدالت اجتماعی و توسعه پایدار در جامعه به شمار میرود.”
حضرتی همچنین به ضرورت حرکت به سوی انرژیهای نو و تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: “با توجه به تغییرات اقلیمی و نیاز به حفظ منابع طبیعی، باید به سمت استفاده از انرژیهای پاک و نوین حرکت کنیم تا بتوانیم آیندهای پایدار برای نسلهای آینده بسازیم.”
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت از عملکرد شاخص توزیع برق گیلان قدردانی ویژهای کرد و دستاوردهای نوین این شرکت را در زمینه مدیریت مصرف و بهینهسازی شبکه توزیع برق ستود.
او خاطرنشان کرد: “توزیع برق گیلان با ابتکارات خود در زمینه فناوری و مدیریت منابع، دستاوردهای شاخصی در این زمینه داشته است.
حضرتی بر لزوم همکاری همهجانبه بین دستگاههای دولتی و بخش خصوصی برای ارتقاء کیفیت خدمات برقرسانی تأکید کرد و گفت: “فقط با همدلی و همفکری میتوانیم به چالشهای موجود فائق آییم و زندگی بهتری برای مردم فراهم کنیم.”
وی در پایان با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل این برنامهها، شاهد ارتقای چشمگیر سطح خدماترسانی به مشترکین در استان گیلان خواهیم بود.
این بازدید در ادامه سلسله بازدیدهای مسئولان ارشد دولتی از طرحهای زیرساختی و عمرانی استان گیلان انجام گرفته است