توسکانیوز/ نقی هدایتی /قانون آیین نامه داخلی مجلس تصریح دارد :
“در هر دوره ازمجلس شورای اسلامی نمایندگان میتوانند حداکثر ۵ نفر از کارکنان و یا کارشناسان دستگاههای مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را برای به کارگیری در دفتر ارتباطات مردمی جهت امور مشاورهای، اداری و خدماتی از دستگاههای ذی ربط درخواست نمایند. در این صورت دستگاه موظف است شخص یا اشخاص مزبور را به دفتر ارتباطات مردمی نماینده مامور کند.”
“حقوق، مزایا، حق ماموریت و اضافهکار این ماموران طبق قوانین و مقررات مربوطه برعهده دستگاه مامورکننده میباشد و میزان اضافهکار تا سقف مصوب اداره مربوطه و ماموریت ماهیانه و مرخصی استفاده شده توسط رئیس دفتر نماینده به دستگاه ذیربط اعلام میشود. افزایش کلیه حقوق قانونی این ماموران از جمله ارتقاء، افزایش حقوق سنواتی، افزایش گروه و رتبه و سایر موارد مشابه در دوران ماموریت این افراد همانند سایر کارکنان دستگاه ذیربط میباشد”.
“هم چنین استفساریه با این مضمون در خصوص این طرح مطرح شد که آیا منظور از کارکنان یا کارشناسان دستگاههای مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مصرح در تبصره ماده ۷۶ قانون آییننامه داخلی مجلس شامل اعضای هیات علمی دانشگاهها نیز میباشد یا خیر؟ که نمایندگان مجلس با تصویب طرح استفساریهای مقرر کردند که اعضای هیات علمی دانشگاهها هم به عنوان مشاور نمایندگان به کار گرفته شوند. نمایندگان مقرر کردند که اعضای هیات علمی دانشگاهها از سوی دستگاههای اجرایی باید در صورت درخواست نمایندگان برای بکارگیری در دفتر ارتباطات مردمی مامور شوند”.
از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گیلان که بیش ار شش ماه از فعالیت آنان می گذرد ، انتظار می رود به مردم گزارش دهند :
۱- چنان که در قانون نیز آمده، مشاوران نمایندگان مجلس با هدف ایفای “امور مشاورهای، اداری و خدماتی” انتخاب می شوند اما مردم و رسانه ها اطلاعاتی از مشاوران نمایندگان و سطح دانش و تحصیلات و توانایی آنها برای کمک به نمایندگان ندارند؛ بتابراین، مناسب است مشخصات، سوابق، تحصیلات و احیاناً تالیفات مشاورانشان به صورت شفاف و برای تنویر آفکارعمومی منتشر نمایند.
۲- نمایندگان مردم برای تامین نیازهای فکری خود به ویژه در حوزه قانون گذاری ، نظارت ، نطق ها، نشست های کارشناسی به مشاوران متخصص نیازمندند و چنان که در متن قانون هم آمده، می توانند تعدادی از مشاورین خود را از بین نخبگان دانشگاهی،حوزوی، مولفین، پژوهش گران، مدیران موفق و باسابقه و دارندگان نشان های لیاقت در سطوح عالی انتخاب کنند و در زمینه و رشته توسعه منطقه ای صاحب نظر بوده و مشاوره دادن آنها به نماینده مجلس منشاء آثار عمومی در ارتقاء رفاه مردم باشد.
۳- از رسانه های جمعی و تشکل های اجتماعی گیلان به ویژه صداوسیما انتظار می رود که با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تماس گرفته و با اخذ اطلاعات از آنها افکار عمومی را در جریان وضعیت مشاوران نمایندگان قرار دهند .
۴- مسایل و ابهاماتی که معمولا در شبکه های اجتماعی و رسانه ای در باره پاره ای از مشاوران نمایندگان در مجلس شورای اسلامی منتشر می شود که افراد بعضاً فاقد صلاحیت در پست مشاورت نماینده مجلس منصوب می شوند و از فرصت مشاورت نمایندگان استفاده کرده و وارد کار انتفاعی و … می شوند ، نیازمند شفاف سازی برای کاهش آسیب پذیری نمایندگان می باشد .
۵- توصیه می شود نمایندگان مردم گیلان افکار عمومی را از عملکرد و کارنامه خود آگاه سازند؛ بنابراین، دوازده نماینده کنونی گیلان ( به جز آستانه که نماینده اش به رحمت خدا رفت ) اولاً: اسامی شصت مشاور خود را ( با احتساب هر نماینده پنج نفر) به همراه سطح تحصیلات و تخصص آنها منتشر کنند؟ ثانیاً توضیح دهند که این افراد بر اساس چه شاخص هایی انتخاب شده اند ؟ ثالثا به لطف حضور این مشاوران چه خدمات فکری و یا طرح هایی در راستای توسعه و پیشرفت استان وشهرستان دریافت کرده اند؟