توسکانیوز/ احمد کسایی؛
۱. پیشینه و سرمایه اجتماعی فرهنگیان گیلان
پس از تأیید صلاحیت آقای دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات، اولین اقدام خودجوش فرهنگیان حامی ایشان در گیلان، تشکیل گروه تلگرامی توسط آقای جابر اخلاقی بود؛ اقدامی که حتی پیش از تشکیل ستادهای رسمی انجام شد. کمی بعد، نخستین جلسه رابطان ستادهای فرهنگیان سراسر استان، با حضور بیش از پنجاه نفر، همزمان با افتتاح ستاد برگزار گردید و به مراسم افتتاح رونق و اعتبار مضاعفی بخشید.
در ادامه، نشستهای مهمی با حضور شخصیتهایی چون آقای سید جواد حسینی (رئیس کنونی سازمان بهزیستی کشور) و آقای دکتر فانی (وزیر اسبق آموزش و پرورش) و با حضور پررنگ رابطان فرهنگی از سراسر کشور برگزار شد که نشاندهنده ظرفیت بالای فرهنگیان گیلان برای مشارکت در پیشبرد گفتمان رئیس جمهور بود.
۲. فاصله گرفتن تصمیمات اجرایی از شعارهای انتخاباتی
شعارهای انتخاباتی ریاست محترم جمهور مبنی بر واگذاری امور به کارشناسان و تکیه بر خرد جمعی، سرمایه اعتماد فرهنگیان را جلب کرد. با این حال، روند معرفی کابینه و انتصابهای کلیدی در وزارت آموزش و پرورش، بهویژه در سطح مدیران استانی، از این رویکرد فاصله گرفت و پیام نگرانکنندهای به بدنه آموزش و پرورش مخابره نمود.
۳. بیاعتنایی به نظر تشکلهای فرهنگی و معلمی
در گیلان، پنج تشکل فرهنگی و معلمی پس از برگزاری چندین نشست کارشناسی، فهرستی از افراد واجد صلاحیت برای تصدی پست مدیرکل آموزش و پرورش ارائه کردند. با وجود این، بدون توجه به نظر این نهادهای مدنی، فردی منصوب شد که نه در دوران انتخابات حضوری معنادار در استان داشت و نه کنش مشخصی در حمایت از گفتمان ریاست محترم جمهور انجام داده بود. این انتصاب، هم پیام بیاثر بودن فرآیند مشورت را منتقل کرد و هم سرمایه اجتماعی فرهنگیان را دلسرد ساخت.
۴. پیامدهای انتصاب و افت شاخصها
از زمان این انتصاب، آموزش و پرورش استان به وضوح دچار روزمرگی شده و بیم آن می رود که شاخصها در حوزه کیفیت آموزشی، عدالت آموزشی ، مشارکت فرهنگیان، شاخص های تربیتی و پرورشی و … روندی نزولی داشته باشند. در حالی که انتظار میرفت با پشتوانه سرمایه اجتماعی و بودجه مصوب سال جاری و اهتمام و توجه ریاست محترم جمهور به مباحث عدالت کمی و کیفی آموزش و پرورش مسیر ارتقاء دنبال شود.
۵. کاهش استقلال و نفوذ سیاسیون
آموزش و پرورش استان عملاً به حیاط خلوت نمایندگان مجلس بدل شده است. نمایندگان میکوشند نیروهای ستادی خود را به عنوان مشاور، معاون، کارشناس اداره کل یا رئیس اداره در شهرستانها منصوب کنند. این روند استقلال اداری را تضعیف و کارآمدی را قربانی مصلحتگرایی سیاسی میکند.
و با اصل ۵۷ قانون اساسی و فرمایشات صریح مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ورود نمایندگان به مسایل اجرایی منافات دارد.
۶. انتصابات غیرهمسو با گفتمان دولت
• ریاست دانشگاه فرهنگیان استان به فردی سپرده شد که از چهره های بارز و مخالف گفتمان ریاست محترم جمهور در دانشگاه فرهنگیان بود و هست و به جهت همین وابستگی سیاسی و سیاست زدگی و عملکرد ناموفق در دولت احمدی نژاد در آغاز دولت روحانی عزل شده بود.
۷. بیتوجهی به جوانگرایی و انسداد مسیر نخبگان
چهار نفر از معاونان مدیرکل آموزش و پرورش استان بیش از ۳۵ سال سابقه خدمت دارند. تداوم چنین ترکیبی در مدیریت، راه را بر ورود نیروهای جوان، متخصص و نوآور میبندد و با شعار جوانگرایی در تضاد آشکار است.
*جمعبندی:*
فرهنگیان گیلان، از نخستین روزهای رقابت انتخاباتی تا امروز، سرمایهای ارزشمند برای گفتمان ریاست محترم جمهور بودهاند. تداوم بیتوجهی به این سرمایه، هم اعتماد بدنه آموزشی را تضعیف میکند و هم کیفیت آموزش را کاهش میدهد. بازگشت به اصول اعلامشده در زمان انتخابات، بهویژه اتکا به خرد جمعی و کارشناسی، میتواند آموزش و پرورش گیلان را از وضعیت فعلی خارج کرده و مسیر پیشرفت را هموار سازد.