نوروز با میزبانی بهار، پیام آور تحوّل و زندگی است
نوروز با میزبانی بهار، پیام آور تحوّل و زندگی است
سال 98 با تمام مصائب از آغاز تا  پایانش به آخر رسید. علیرغم بیم هائى که سختیها و غمها در زندگی انسان ایجاد میکنند، ذات بشر امیدوار، برنامه ریز، آرمان طلب و کوشاست. آینده هرقدر پیچیده تر و متلاطم تر پيش بينى شود، برنامه هدفمند، پیشواز آن و عبور از مسیر را آسانتر و هموارتر خواهد نمود

یادداشتی به قلم دکتر رحمت علی صابری حقایق

✍_ توسکا نیوز_ در این نوشتار کوتاه سعی شد تا سرآمدی و سعادت بعنوان آرمان ویژه بشری در قالب هفت سین و منطبق بر مدل برنامه ریزی استراتژیک فردی بعنوان ابزار علمی و عملی موفقیت، تقدیم هم میهنان عزیز گردد.

بی شک، در این برهه حساس، همدلی، همفکری و همراهی نیاز بیش از پیش و ابزار راهگشائی برای همگان خواهد بود.

در مدل ذکر شده، یک ایرانی تعالی خواه، می داند که موفقیت او در سایه توجه متوازن به رعایت بهداشت و سلامت جسم و جان، خلق ثروت، ایجاد ارتباطات مفید اجتماعی خصوصاً در خانواده، پایبندی به معنویات، تحصیل و آموزش مناسب، توانمندی های حرفه ای و کار، وجهه اجتماعی مثبت و برخورداری از اوقات فراغت شاد شکل می گیرد.

بنابراین، در هر شرایطی برای آرمان مطلوب خود، برنامه ریزی و تلاش می کند.
انسان موفق و سرآمد، به رشد همه جانبۀ متوازن و مبتنی بر توانمندیها وتمایلاتش میاندیشد و اطمینان دارد که رشد تک بعدی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

البته ممکن است افراد مختلف یا یک فرد در ادوار مختلف زندگی ، اولویتهای متفاوتی داشته امّا هیچگاه هیچیک از ابعاد را در برنامۀ زندگی خود حذف ننموده زیرا آگاه است که توجه همه جانبه به ابعاد موفقیت، دارای اثر هم افزائى و متقابل بین ابعاد ذکرشده میباشند.

بر این اساس، سال ۱۳۹۹ را با امید و تلاش برای سعادت و سرآمدی در قالب ۷ سین آغاز می کنیم؛

سين اول: سلامت در جهت آسايش روح و جسم

در دنیای امروز، گاهی مشغله هاى فراوان ما را از سلامت خود غافل نموده و جسم و روح خود را در اولويت ها (و البته به اشتباه) نادیده میگیریم.

بیماریها و اتفاقاتی نظیر سیل و کرونا (با تمام ناگواری) تذکرات به جائی برای خودآگاهی بیشتر و درک اهمیت و اولویت اول سلامت در زندگی ست.

این بعد ازموفقیت، توجه و داشتن برنامه منظم زندگی درحوزه سلامتی جسمی و روانی افراد و ترک عادات رفتاری بد را شامل می شود که باید بطور دائم به آن پرداخته شود.

سين دوم : سرمايه گذارى، سازمان دهى و سازندگى در جهت رفاه مالى

ثروت تنها عامل خوشبختی نیست امّا قدرت انتخاب بشر را بالا برده تا جائیکه بتواند بجای مادّیات، معنویّات را انتخاب کند.
دستیابی به ثروت منطقی، نیازمند برنامه هدفمند در سرمایهگذاری آگاهانه، سازماندهی صحیح زندگی و ساختن برای بهرهبرداری خود و دیگران است.

سين سوم: سازگارى ، سخاوت و سنّت باورى در جهت حفظ كانون خانواده و ارتباطات

انسان ذاتا یک موجود اجتماعی و ارتباط‌ گرا است و تمامی مناسبات انسان‌ها به واسطه ارتباطات تعیین می‌شود. شکل گيرى خانواده بواسطه ارتباطات بوده و جامعه نیز از همین الگو پیروی می‌کند.

سازگاری و همدلی، سخاوت و گشاده روئی و رعایت سنت هاى ملی،بومی و اعتقادی در ارتباطات اجتماعی و خانواده در برنامه زندگی مورد تأکید است.

لازمست به یاد داشته باشیم، قاعده مثلث موفقیت کسبوکار بر ارتباطات استوار بوده، انسان هاى موفق ۸۵% موفقیت خود را از ارتباطات بدست آورده و تنها ۱۵% آن به سایر توانمندیها وابسته است.

سين چهارم: سپاس گزارى، ستايش و سجده در جهت معنويات زندگى

هرحوزه ای ازفعالیتها در برنامه فردی که به تعالی معنوی وروح انسانی منجرشود،دراین زمینه قابل گنجاندن است.

اولین گام تعالی روح، سپاس گزاری است. اهمیت توجه به نیمه پر لیوان از آن جهت است تا ببینیم زندگی چقدر فرصت و نعمت در اختیار ما قرار داده که باید سپاسگزارآنها بود، خداوند را ستایش کرد و برایش سر تعظیم فرود آورد.

با این تأکید که سپاسگزاری در دو مرحله منجر به پاداش می شود، ابتدا احساس خوبی ست که بدست می آوریم و سپس باعث ورود نعمت های مجدد به زندگی خواهد شد.

سين پنجم: سواد، سخت كوشى و سرعت در جهت تحصيل دانائى و مهارت
عمر مدارک تحصیلی به پایان رسیده، انسان قرن بیست و یکم، تحصیل را برای ارتقاء آگاهی و مهارت می آموزد و غیر از این، گذراندن عمر به بطالت است.

مدرک در بین کشورهای مختلف ارزش متفاوتی دارد امّا مهارت را در سراسر جهان با رویکردی هماهنگ و به بهترین بهاء می خرند.سختکوشی ناشی از پشتکار و حرکت سریعتر،هسته ارزش آفرين توانائیها ست.

لزوم توجه به ارتقاء دانائی و مهارت در برنامه زندگی، با هدف انطباق با نیاز جهان در همان روز، در رسیدن انسان موفق  به سرآمدی نقش کلیدی دارد.

سين ششم: سالارى، سادگى و سربلندى در جهت سرمايه اجتماعى

امروزه همه جا توصیه برندسازی شخصی است. برند شخصی، نوع قضاوت افراد توسط محیط (خانواده، دوستان، همکاران،رقبا و جامعه) را مورد تو

جه دارد.

سرمایه(وجهه)اجتماعی كليدي ترين عامل افزایش بهره‌وری در ارتباطات اجتماعی افراد است.

سالار در همه ابعاد، برتر معنا میشود و هنگامیکه با سادگی در عین سربلندی تلفیق میگردد، می توان آن را برند ارزشمند شخصی و وجهه مثبت اجتماعی نامید. زیرا در این حالت، ملاک ارزیابی شخص، داراییهای او یا پول نیست.بلکه مشخصاتی نظیرحسن نیت، نوع دوستی، حس همدردی و مشارکت در مراودات اجتماعی نظیر امورخیریه، محیط زیست و خدمات عمومی است که باعث میشود فرد در اجتماع اثر قابل ملاحظهای داشته باشد.

بنابراین افراد موفق همواره ارتقاء وجهه اجتماعی و برند ارزشمند شخصی را در برنامه هاى دائمی خود دارند.

سين هفتم: سرور و سياحت در جهت اوقات فراغت

شادی کلید موفقیت است، موفقیت کلید شادی نیست.شادی هر فرد درهرشرایط براساس تصمیمات و برنامه هایش رخ میدهد.

اوقات فراغت، فرصتها یا سهمی از زمان در اختیارهر فرد است که با رضایت باطنی و انگیزه شخصی، از میان مجموعه متنوع و گسترده ای از فعالیتها، به اختیار خویش یک یا چند اقدام را برمی گزیند.

هر برنامه های در قالب مسافرت، طبيعت گردى، ورزش ،هنر، موسیقی، استراحت، مطالعه، دیدن موزه ها، مکانهای جدید و حتی خرید وسائل مورد علاقه، از شاخص های اوقات فراغت است.

هر فرد موفق در هر سطحی از درآمد و مشغله باید اوقات فراغت را جهت بازیابی روح و ارتقاء دانائی و توانائیاش در برنامه زندگی قرار دهد.
دکتر رحمت علی صابری حقایق
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

  • منبع خبر : توسکا نیوز