• امروز : دوشنبه - ۱۹ شهریور - ۱۴۰۳
0

جزییات جدید از لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» / حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند / قصاص منتفی است

  • کد خبر : 22297
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
جزییات جدید از لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» / حداکثر ۱۰ سال حبس برای پدر مرتکب قتل فرزند / قصاص منتفی است

توسکانیوز/ به گزارش ایسنا؛ مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به لایحه “تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند” و با بیان اینکه در کلیه نشستهای فقهی حقوقی، قصاص پدر منتفی اعلام شد و حداکثر ۱۰ سال حبس قطعی خواهد بود، گفت: مجازات تعیین شده کافی نیست، اما تبصره‌هایی […]

توسکانیوز/ به گزارش ایسنا؛ مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به لایحه “تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند” و با بیان اینکه در کلیه نشستهای فقهی حقوقی، قصاص پدر منتفی اعلام شد و حداکثر ۱۰ سال حبس قطعی خواهد بود، گفت: مجازات تعیین شده کافی نیست، اما تبصره‌هایی که منجر به بازدارندگی و پیشگیرانه تنظیم شده‌اند مفید هستند. باید در صورت تصویب، بر اجرای این قانون نظارت کرد و قوه قضاییه گزارش مبسوطی جهت تنویر افکار عمومی به جامعه ارائه کند

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: نتیجه این که در کلیه نشستها، قصاص پدر منتفی اعلام شد ولی در افزایش مجازات حبس تعزیزی پذیرش وجود داشت. پیشنهادی که در نشست شورای فقهی حقوقی در شهر قم برگزار شد مجازات ۲۵ سال تا ۴۰ سال در نظر گرفته شده بود اما قوه قضاییه در آخرین بررسی مجازات درجه ۲ و ۳ پیشنهاد داده بود.

حداکثر ۱۰ سال حبس قطعی خواهد بود

گرامی‌زادگان در پاسخ به این سوال که مطابق با لایحه “تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند” که هم اکنون به مجلس ارسال شده است، پدر مرتکب قتل فرزند چند سال محکوم به حبس می‌شود، تصریح کرد: در ماده ۶۱۲ اعلام شده است که « هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته و یا شاکی داشته باشد ولی از قصاص گذشت کرده باشد، به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می‌شود.» مجازات درجه ۴ طبق قانون مجازات اسلامی حبس بیش از پنج تا ۱۰ سال است. البته در تبصره ۱ گفته شده است که « در مواردی که فرد با علم به عدم امکان قصاص مرتکب قتل مذکور شود،به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود.» بدین ترتیب حداکثر ۱۰ سال حبس قطعی خواهد بود.

گرامی‌زادگان معتقد است که هرچند پیشنهاد دهنده این لایحه، معاونت امور زنان و کارشناسان مربوط بودند اما پیشنهاد باید هم از کمیسیون فرعی و اصلی دولت و هم هیئت وزیران و هم در تعامل با قوه قضاییه در بخش مجازاتها عبور کند و باید اجماع در خصوص لوایح انجام گیرد.

این حقوقدان خاطر نشان کرد: نظرات مخالف و موافق در جلسه ها مطرح می‌شود و باید برای تثبیت نظر بسیار تلاش شود. در واقع نظر معاونت مجازات بیشتر پدر بود ولی پس از بررسی فقهی و دیدگاه کارشناسان و اعضای کمیسیون ها، لایحه نهایی همان است که به مجلس تقدیم شد. البته تبصره ۲ و ۳ این لایحه پیشنهادی بود که معاونت روی آن اصرار داشت و مورد موافقت قرار گرفت. معاونت حقوقی قوه قضاییه نیز مجازات های حبس بیشتری را در نظر داشت.

رای اکثریت ملاک است

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره کارشکنی‌هایی که در راستای تدوین این لایحه ایجاد شد، اظهار کرد: موضوع مخالفت فرد و یا دستگاه نیست. موضوع نگاهی است که در جامعه وجود دارد و قاعدتا در اذهان کارشناسان نفوذ پیدا می‌کند. هر کارشناسی با توجه به تجربیات و شواهدی که از پرونده‌های قضایی دارد، نظر می‌دهد و نظر خود را بیان می‌کند. این جمع است که رای می‌دهد و رای اکثریت ملاک خواهد بود.

وی همچنین این را هم گفت که لایحه مذکور هشتم خرداد امسال از دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده اما هنوز اعلام وصول نشده است که بی شک به‌زودی اعلام وصول می‌شود.

امیدوارم مجلس مجازات‌های لایحه را کاهش ندهد بلکه بر آن بیافزاید

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه امیدوارم مجلس مجازات‌های لایحه را کاهش ندهد بلکه برخی مجازاتهای دیگر را بر آن بیفزاید، گفت: نظر شخص من این است که تنها با تدوین لایحه نمی‌توان مانع چنین جنایاتی شد. مشخص است که خانواده ضربه پذیر شده است و حقوق و مسئولیت به معنای واقعی در خانواده حاکم نیست. فرزند نیاز به توجه و مراقبت دارد. این حوادث نشان داد که باید یک بازنگری در احوالات خانواده صورت گیرد. از متخصصان علوم رفتاری و تربیتی، روان شناسان و جامعه شناسان کمک گرفت. باید سطح آموزش اجتماعی را بالا برد و هم چنین مسئولین کشوری برای خلاء های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده ها برنامه ریزی کنند. باید علتها را جستجو کرد.

این حقوق دان در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه تا حادثه ای اتفاق نیفتد، در صدد چاره بر نمی‌آییم، یادآور شد: اکنون جامعه دریافته است که باید قبل از دیرشدن به فکر چاره بود. در ادامه البته جنبه حمایتی در قوانین ما وجود دارد. مانند خانه‌های امن و یا اورژانس اجتماعی که تاحدودی میتوانند با توجه بیشتر از آسیب‌ها بکاهند. برنامه های اجتماعی دیگری هم مانند توانمند سازی، کارآفرینی، گفتگوی بین نسلی و… موارد مشابه که بخصوص از ابعاد فرهنگی و اجتماعی قابل توجه هستند.

وی با اشاره به ضرورت تصویب لایحه “حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت” افزود: همچنین تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در مجلس شورای اسلامی می‌تواند گام بلندی در جهت کاهش خشونت باشد، ضمن آن که دستگاه‌های اجرایی هرکدام بنا به وظایفشان باید از خشونت دیده حمایت کنند. این لایحه یکی از بهترین لوایح تدوین شده در کشور است که امیدوارم نمایندگان هر چه زودتر آن را در دستور کار قرار دهند.

گرامی‌زادگان در پایان گفت: کشور ما داری مردمی بسیار نجیب و صبور است. رعایت حقوق مردم بخصوص زنان و کودکان باید در اولویت باشد. جامعه‌ای که از خشونت به دور باشد و مردمش دارای رفاه نسبی و امنیت و آرامش باشد، می‌تواند بهترین نسل را تربیت کند و ارتقاء

لینک کوتاه : https://tooskanews.ir/?p=22297
  • منبع : ایسنا

ثبت نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
    دیدگاه های شما، پس از تایید مدیریت در وب سایت خبری توسکا نیوز منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت و افترا و غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهد شد.